Ένα μοντέλο αστικού σχεδιασμού που ήδη εφαρμόζεται σε αρκετές πόλεις ανά τον κόσμο και αλλάζει τον τρόπο ζωής των κατοίκων οραματίζεται ο νέος δήμαρχος Αθηναίων.
«Η Αθήνα πρέπει να γίνει πόλη των 15 λεπτών», ανέφερε ο Χάρης Δούκας μερικές ημέρες πριν εκλεγεί δήμαρχος Αθηναίων, οραματιζόμενος μια ελληνική πρωτεύουσα όπου η ταλαιπωρία, ο θόρυβος και οι ρύποι θα λάμπουν δια της απουσίας τους.
Τι περιλαμβάνει, ωστόσο, αυτός ο αστικός σχεδιασμός που προτάσσεται από τον Χάρη Δούκα; Εμπνευστής των «πόλεων των 15 λεπτών» είναι ο Κάρλος Μορένο, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης, ο οποίος πρωτοδιατύπωσε την ιδέα το 2016.
Φιλοσοφικός πυρήνας του εν λόγω πολεοδομικού σχεδιασμού είναι ότι όλοι οι πολίτες θα έχουν όλα όσα χρειάζονται στην καθημερινότητά τους σε απόσταση 15 λεπτών από το σπίτι τους, είτε με τα πόδια, είτε με ποδήλατο.
Στόχος του Μορένο ήταν όλοι να έχουν πρόσβαση στα καταστήματα, τα σχολεια, τα ιατρεία, τα γυμναστήρια, τα πάρκα, τα εστιατόρια και σε πολιτιστικά κέντρα μέσα σε μόλις 15 λεπτά από το σπίτι τους.
Πρόκειται για ένα πλήρως ανθρωποκεντρικό μοντέλο που, σήμερα, στα μάτια των κατοίκων πολλών μεγάλων αστικών κέντρων -οι οποίοι πλήττονται από την κυκλοφοριακή συμφόρηση και τα υπανάπτυκτα δίκτυα Μέσων Μαζικής Μεταφοράς- προβάλλει ως μια ουτοπία.
Επικαλούμενη τον Benjamin Büttner, ειδικό σε θέματα κινητικότητας στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Μονάχου, η Deutsche Welle αναφέρει ότι οι χώροι πρασίνου, οι αθλητικοί χώροι, οι κινηματογράφοι και τα καταστήματα πρέπει να κατασκευάζονται εκεί που ζουν οι άνθρωποι και όχι το αντίστροφο.
Για να γίνει κάτι τέτοιο, μάλιστα, επισημαίνει ότι οι εν λόγω χώροι, δεν χρειάζεται να κατεδαφιστούν και να χτιστούν από την αρχή, αλλά ο υπάρχων δημόσιος χώρος απλά να επανασχεδιαστεί.
ΠΗΓΗ: carandmotor.gr