Την άγνωστη ιστορία μιας σκληρής και αποτελεσματικής διαπραγμάτευσης με ανυπολόγιστες ωφέλειες για την περιοχή της Βουλιαγμένης αφηγείται ένα εταιρικό έντυπο της AGC equity partners, του επενδυτικού κεφαλαίου που το 2013 πλειοδότησε στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ και απέκτησε τον Αστέρα Βουλιαγμένης.
Πρόκειται για μια έκδοση που κυκλοφόρησε το 2015 η οποία απευθυνόταν αποκλειστικά σε μετόχους και υποψήφιους επενδυτές και διαφήμιζε το νέο μεγάλο απόκτημα του fund στο Λαιμό. Το εξαιρετικά ενδιαφέρον στοιχείο που δεσπόζει στην παρουσίαση των νέων ιδιοκτητών του Αστέρα στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν κι άλλα κεφάλαια, είναι το πώς απεικονίζουν τη νέα μαρίνα της Βουλιαγμένης.
H ανακατασκευή της μαρίνας, υπενθυμίζεται, ήταν μια συμβατική υποχρέωση που ανέλαβαν έναντι του ελληνικού Δημοσίου οι επενδυτές ήδη από τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Στην πρώτη αυτή απεικόνιση των σχεδίων τους αποτυπώνουν το πώς θα γινόταν η μαρίνα αν δεν μεσολαβούσε ένας – όπως αποδείχθηκε – καθοριστικός παράγοντας: Η διαπραγμάτευση με τη δημοτική αρχή του Γρηγόρη Κωνσταντέλλου.
Οι φωτορεαλιστικές εικόνες που τυπώθηκαν στο έντυπο αυτό παρουσιάζουν ένα επεκτατικό τερατούργημα τουλάχιστον διπλάσιας επιφάνειας από αυτό που σε λίγες ημέρες εγκαινιάζεται στο Λαιμό.
Το φωτορεαλιστικό που ποτέ δεν υλοποιήθηκε
Για το σχεδιασμό της μαρίνας όπως την φαντάστηκαν όταν αγόρασαν τον Αστέρα το 2013 οι επενδυτές ελήφθησαν προφανώς υπόψη οι συντελεστές δόμησης και οι πολεοδομικοί όροι που ισχύουν από τη νομοθεσία για όλες τις μαρίνες – και βέβαια η Βουλιαγμένη δεν αποτελεί εξαίρεση.
Η συνολική δόμηση όπως φαίνεται από το τετραώροφο εμπορικό κέντρο 8.500 τετραγωνικών που δεσπόζει στο κέντρο της μαρίνας εξαντλεί τα περιθώρια και τις νόμιμες υπερβάσεις (αύξηση του συντελεστή δόμησης 0,2 κατά 12%) και φτάνει τα 11.850 τετραγωνικά μέτρα. Η συνολική έκταση της μαρίνας έφτανε μέχρι την πισίνα του ΝΟΒ. Η υδάτινη επιφάνεια ήταν 65% μεγαλύτερη.
Με ένα κείμενο λίγων λέξεων περιγράφουν το φαραωνικό σχεδιασμό που δεν υλοποιήθηκε:
«Η δυναμικότητας 106 σκαφών μαρίνα θα μεταμορφωθεί και επεκταθεί για να εξυπηρετεί 200 αγκυροβόλια, συμπεριλαμβανομένων σκαφών μήκους ως 160 μέτρα, εξελισσόμενη σε σπίτι των mega yaughts για την ανατολική Μεσόγειο».
Από τις εικόνες προκύπτει και άλλο ένα σχέδιο επί χάρτου που δεν υλοποιήθηκε: Φαίνεται ότι ο οδός Απόλλωνος σχεδιαζόταν να σταματά στην είσοδο της μαρίνας, αποκόβοντας οριστικά την πρόσβαση των πολιτών στην υπόλοιπη χερσόνησο.
Η διαπραγμάτευση άλλαξε τα δεδομένα
Τα σχέδια αυτά απορρίφθηκαν ευθύς αμέσως μόλις έγιναν γνωστά στη δημοτική αρχή Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης. Ο Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, χρησιμοποιώντας όλη τη διαπραγματευτική ισχύ που μπορεί να έχει ο Δήμος σε ένα δρομολογημένο έργο του Δημοσίου, πίεσε με ένταση (σε συναντήσεις που περιγράφονται από παρατηρητές ως πολύ επεισοδιακές) για την αναπροσαρμογή όλου του επενδυτικού σχεδίου σε ένα διαφορετικό μοντέλο, ήπιας ανάπτυξης, προκειμένου να πάρει το «πράσινο φως» της τοπικής κοινωνίας.
Τα αποτελέσματα της πίεσης αυτής υπήρξαν καταλυτικά: Η δόμηση περιορίστηκε στο τελικό σχέδιο σε λιγότερη από τη μισή (από 11.850 τ.μ. σε 4.800 τ.μ.), η δυναμικότητα της μαρίνας αντί να αυξηθεί μειώθηκε (αντί για 200 σκάφη, πλέον θα ελλιμενίζονται μέχρι 59), το μέγεθος των σκαφών μειώθηκε (αντί για θαλαμηγούς 160 μέτρων, η μαρίνα δέχεται μόλις 1 σκάφος 60-80 μέτρων και τα υπόλοιπα κάτω των 60 μέτρων), ενώ η υφιστάμενη βλάστηση συμφωνήθηκε να αυξηθεί κατά 25%.
Με πίεση της δημοτικής αρχής, οι επενδυτές προέβλεψαν την κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης και δημιουργία πράσινων στεγών, αλλάζοντας όλη την αρχιτεκτονική του τοπίου.
Αξίζει να υπομνησθεί ότι η μαρίνα Βουλιαγμένης παραμένει στην ιδιοκτησία του Δημοσίου (ο διαγωνισμός του 2013 ήταν για μακροχρόνια μίσθωση). Το έργο έλαβε 19 άδειες φορέων πριν ξεκινήσει, μεταξύ αυτών και η επεξεργασία και έγκριση από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Πηγή: 3vita.gr