Του Γιώργου Γεωργίου
Μία πολύ δύσκολη κατάσταση διαμορφώνεται σήμερα στο λιμάνι του Πειραιά, μία "ανάσα" πριν την εορταστική περίοδο, στον απόηχο της "απενεργοποίησης" των δύο προβλητών στο τέλος Οκτωβρίου και της επιδείνωσης των προβλημάτων στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Έτσι, κι ενώ ένα μήνα πριν διατυπώνονταν αισιόδοξες προβλέψεις για τον αριθμό των διακινούμενων containers στο τέλος του έτους, πλέον οι άνθρωποι του λιμανιού διαμηνύουν πως η φετινή επίδοση θα είναι πιθανότατα υποδεέστερη της περσινής.
Οι επιπτώσεις από το "λουκέτο"
Ενδεικτικά είναι τα νούμερα του Οκτωβρίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Cosco, από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ εξυπηρετήθηκαν συνολικά 364,4 χιλιάδες containers, έναντι 407,2 χιλιάδων containers τον περσινό Οκτώβριο, ήτοι καταγράφηκε πτώση 10,5%.
Στο δεκάμηνο του τρέχοντος έτους, από τους δύο προβλήτες διακινήθηκαν περίπου 4 εκατ. containers, όταν την ίδια περίοδο του 2020 ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 4,1 εκατ. containers (ετήσια πτώση 1,9%).
Για τον προβλήτα Ι του ΟΛΠ δε διατίθενται μηνιαία στοιχεία, αλλά στο εξάμηνο του 2021 είχε σημειωθεί αύξηση 6,2% σε ετήσια βάση.
Όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές στο Capital.gr, η πτωτική πορεία του Οκτωβρίου οφείλεται στο κλείσιμο των δύο προβλητών για περίπου έξι ημέρες. "Όταν σε ημερήσια βάση γίνονται 11.000 - 12.000 κινήσεις, ακόμη και μία ημέρα αδράνειας δημιουργεί σοβαρά προβλήματα" επισημαίνουν.
Υπενθυμίζεται ότι το σωματείο των εργαζομένων (ΕΝΕΔΕΠ) στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων προχώρησε σε κινητοποιήσεις από τις 25 Οκτωβρίου, διαμαρτυρόμενο για το θάνατο του συναδέλφου τους.
Υπό ασφυκτική πίεση
Την ίδια ώρα, οι διαταραχές στα logistics παραμένουν, γεγονός που πολλοί αναλυτές λιμένων αποδίδουν στην "ανωμαλία" των δρομολογίων των ναυτιλιακών τακτικών γραμμών, αυτών, δηλαδή, που μεταφέρουν τα containers.
Τα περισσότερα containerships συνεχίζουν να καταφθάνουν εκτός προγράμματος στον Πειραιά, χωρίς να μπορεί να προβλεφθεί πότε θα αποκλιμακωθεί η κατάσταση. Μάλιστα, πρόκειται για ένα φαινόμενο με πολλαπλές διαστάσεις.
Ειδικότερα, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, ολοένα και περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες επιλέγουν τον Πειραιά εσχάτως για τη μεταφόρτωση των containers. Πολλά από αυτά τα containers προορίζονταν για λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης.
Ωστόσο, η αυξημένη συμφόρηση που καταγράφεται εκεί και η ανάδειξη του Πειραιά σε διαμετακομιστικό hub τα τελευταία χρόνια, οδηγούν τις ναυτιλιακές στην απόφαση να προσεγγίσουν το ελληνικό λιμάνι και να αποθέσουν εκεί τα "κουτιά".
Αυτό το γεγονός στις σημερινές συνθήκες, κατά τις οποίες, όπως ειπώθηκε, αρκετά containerships προσεγγίζουν τον Πειραιά την ίδια χρονική στιγμή, έχει επιφέρει τη συσσώρευση πολλών χιλιάδων containers στις υποδομές του λιμένα.
Ενδεικτικό είναι ότι ο μέσος χρόνος παραμονής ενός container υπό μεταφόρτωση άγγιζε σε "κανονικές" περιόδους τις 3-4 ημέρες και πλέον ξεπερνά τις 10 ημέρες.
Έτσι, οι καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των πλοίων είναι ιδιαιτέρως αυξημένες και δίνεται πλέον προτεραιότητα στα containerships που φορτώνουν περισσότερα εμπορευματοκιβώτια απ’ όσα εκφορτώνουν.
Χάθηκε η πρωτιά στη Μεσόγειο
Οι αριθμοί και η αίσθηση των ανθρώπων του Πειραιά υποδηλώνουν ότι το λιμάνι θα απωλέσει την πρωτοκαθεδρία στη Μεσόγειο φέτος. Άλλωστε, ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής, η ισπανική Βαλένθια εξυπηρέτησε ήδη 4,2 εκατ. containers στο εννεάμηνο του 2021.
Πέρυσι, οι τρεις προβλήτες του Πειραιά εξυπηρέτησαν 5,4 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, ενώ το 2019 5,6 εκατ. "κουτιά".
Εν μέσω αυτής της άνευ προηγουμένου κρίσης, η διοίκηση του λιμένα επαναφέρει το αίτημα για την κατασκευή ενός τέταρτου προβλήτα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.
Μάλιστα, οι άνθρωποι του λιμανιού παρουσιάζουν το νέο προβλήτα ως τη "μόνη λύση" για την αντιμετώπιση των σημερινών προβλημάτων, καθώς, όπως λένε, "θα αυξηθεί ο διαθέσιμος χώρος και θα εξυπηρετούνται με μεγαλύτερη άνεση τα φορτία".
Ο νέος προβλήτας εκτιμάται ότι θα μπορούσε να ενισχύσει τη δυναμικότητα του Πειραιά πάνω από τα 11 εκατ. containers σε ετήσια βάση. Όσο για το χώρο κατασκευής ενός τέτοιου προβλήτα, στόχος ήταν να λειτουργήσει στις υποδομές του σημερινού car terminal, ο οποίος θα μετατοπιζόταν ανατολικά.
"Δεν πρόκειται για νέα κατασκευή, αλλά για μετάταξη εντός των υποδομών. Συνεπώς, μία τέτοια κίνηση δε θα επηρέαζε τη λειτουργία του λιμένα και της πόλης, ενώ δε θα είχε και περιβαλλοντικές επιπτώσεις" αναφέρουν πηγές κοντά στον Πειραιά.
ΠΗΓΗ: capital.gr