Η ανάπλαση των οδών Ομήρου και Παλαιολόγου στη Νέα Σμύρνη προσέφερε στη Γη μια ξεχωριστή περίπτωση ποδηλατόδρομου. Και, κάπως έτσι, η Νέα Σμύρνη είναι σήμερα ενδεχομένως η μόνη πόλη του πλανήτη που έχει ποδηλατόδρομο τριών τετραγώνων.
Eίχαμε 10 του Φλεβάρη, όταν ο Guardian δημοσίευσε άρθρο με τις 10 καλύτερες γειτονιές της Ευρώπης. Υπήρχε και εκπρόσωπος της Ελλάδας. Ήταν η Νέα Σμύρνη. Που όχι επειδή ζω εκεί, αλλά είναι λεβεντομάνα. Αν θέλεις τεκμήρια, μπορείς να κάνεις ένα click εδώ.
Εν πάση περιπτώσει, ο Guardian είχε γράψει, μεταξύ άλλων, πως στην πλατεία δεν μπαίνουν αυτοκίνητα, υπάρχουν συντριβάνια, καταστήματα, εστιατόρια και trendy καφέ και μπαρ «για όλες τις ηλικίες και τα μπάτζετ». Σημείωσε ότι η περιοχή προσφέρει πληθώρα επιλογών για διασκέδαση, σε ανοιχτούς χώρους κατά τα καλοκαίρια και εκτός της πλατείας, βρίσκεται το Αλσος, «μια μεγάλη πράσινη όαση με πεύκα και κυπαρίσσια, που ενδείκνυται για βόλτες, τζόκινγκ και γυμναστική στην ύπαιθρο». Να ζητήσω συγγνώμη από το εκ των κορυφαίων ευρωπαϊκών media, αλλά δεν σημείωσε μια πολύ σημαντική λεπτομέρεια: η Νέα Σμύρνη είναι ενδεχομένως η μόνη πόλη του πλανήτη που έχει ποδηλατόδρομο τριών τετραγωνικών μπλοκ. Θες να πούμε 800 μέτρων; Ας το πούμε έτσι. Θα στο δώσω σε δυο εκδοχές, να το καταλάβεις καλύτερα.
Ο πλανήτης ζούσε στον Ιούλιο του 2016 όταν η τότε Περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου και ο Δήμαρχος της πόλης, Σταύρος Τζουλάκης, υπέγραψαν την προγραμματική σύμβαση με αντικείμενο την ανάπλαση των οδών Ομήρου και Παλαιολόγου. Ο προϋπολογισμός του έργου είχε εκτιμηθεί στα 3.650.000 ευρώ και χρηματοδοτήθηκε από την Περιφέρεια Αττικής. Στις προγραμματικές δηλώσεις είχαν τονιστεί τα εξής: «Στόχος του έργου είναι να συγκεράσει τη βασική αντίθεση της λειτουργίας της περιοχής επέμβασης, που ενώ αποτελεί έναν από τους βασικούς οδικούς άξονες εισόδου στη Νέα Σμύρνη, είναι ταυτόχρονα και ο πυρήνας του εμπορικού κέντρου του Δήμου. Με τις παρεμβάσεις που θα εκτελεσθούν επιχειρείται η διευθέτηση της κίνησης των οχημάτων και των πεζών, με σκοπό την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του κοινού και την ανάδειξη του χαρακτήρα του εμπορικού κέντρου».
Για τη διετία που ακολούθησε, τα καταστήματα που βρίσκονται σε αυτό το ύψος της Ομήρου δεν πέρασαν καλά, καθώς η πρόσβαση των δυνητικών πελατών εξελίχθηκε σε -μεσαίου συντελεστή δυσκολίας- πρόγραμμα ενόργανης γυμναστικής. Σημείωσε κάπου πως η Ομήρου ήταν και παραμένει εκ των ελάχιστων κεντρικών οδικών αρτηριών της πόλης που έχει ξεπεράσει πια τους 100.000 κατοίκους -και συνεχίζει, με την οικοδόμηση νέων πολυκατοικιών να έχει κάνει τιλτ (δεν πιστεύω να μην έχεις παίξει φλίπερ). Επιπροσθέτως, είχε προηγηθεί άλλη ανάπλαση της Ομήρου, προκειμένου να αποτραπεί το διπλό παρκάρισμα και η δυσκολία στη μετακίνηση των λεωφορείων που διασχίζουν την Ομήρου -αλλά και των φορτηγών που προμηθεύουν με εμπόρευμα τα καταστήματα. Δεν θα έλεγες ότι είχε επιτυχία.
Στο νέο project έγινε ό,τι ήταν σχεδιαστικώς δυνατό για να γίνει αδύνατη η στάθμευση οχημάτων. Μάντεψε. Το πλάνο δεν στέφθηκε και πάλι με 100% επιτυχία (προφανώς για όλους εκείνους που «εντάξει μωρέ, πέντε λεπτά το άφησα, να πεταχτώ στο γιατρό/να αλλάξω κάτι/στο σούπερ μάρκετ κλπ».
Βάσει του νέου concept, και στις δυο πλευρές της Ομήρου υπάρχει ένα πολύ μεγάλο -σε έκταση- πεζοδρόμιο, μια λωρίδα διέλευσης αυτοκινήτων, μια νησίδα, άλλη μια λωρίδα διέλευσης αυτοκινήτων και μετά ένα επίσης μεγάλο πεζοδρόμιο. Πάνω στα μεγάλα πεζοδρόμια, προβλέφθηκε και χώρος για ποδηλατόδρομο. Και εδώ σε θέλω κάβουρα, να περπατάς στα κάρβουνα. Πες ότι έχεις ποδήλατο και λες «δεν πάω μια βόλτα στη Νέα Σμύρνη;». Το παίρνεις στην πλάτη (εκτός και αν ζεις επικίνδυνα και επιλέξεις να οδηγήσεις στους δρόμους), φτάνεις στη διασταύρωση της Ελευθερίου Βενιζέλου με την Ομήρου, ανεβαίνεις στο δίκυκλο, κάνεις 800 μέτρα, το ξαναπαίρνεις επ ώμου και περπατάς έως την επόμενη ειδική διαδρομή -προς την πλατεία Χρυσοστόμου Σμύρνης. Εκτός και αν έχεις δουλέψει τους τετρακέφαλους, στο βαθμό που ή να πάρεις με το ποδήλατο την ανηφόρα της Κωνσταντίνου Παλαιολόγου (είναι ο δρόμος που περνάει μπροστά από τον κινηματογράφο ‘Σπόρτινγκ’ για να σε βοηθήσω) ή να ‘τραβήξεις’ σε εκείνη της Προσκόπων Αϊδινίου. Η μια έχει κλίση κάπου στις 40 μοίρες. Η άλλη πάει και στις 90. Καλή τύχη άμα δεν σε δω.
Επιχείρησα να επικοινωνήσω με έναν εκ των αντιδημάρχων να μου εξηγήσει αν θα υπάρξει κάποια εξέλιξη, ώστε ο ποδηλατόδρομος να αποκτήσει ουσιαστική σημασία ύπαρξης, αλλά αυτό δεν κατέστη δυνατό. Και για αυτό αναζήτησα τι είχε προβλεφτεί αρχικώς. «Ο ποδηλατόδρομος θα ξεκινάει από την Πλατεία Χρυστοστόμου Σμύρνης, στο ύψος της Πλαστήρα και θα ανηφορίζει ολόκληρο το δεξιό τμήμα του ‘πάρκου του Παπά’. Θα περνάει μπροστά από την Εστία και θα συνεχίζει στην Παλαιολόγου, πριν στρίψει στην Ομήρου και τη διασχίσει στην αριστερή πλευρά της, για να τερματίσει στα φανάρια της Ελευθερίου Βενιζέλου». Να με συμπαθάς, αλλά αυτό το ‘πουλάς’ ως ειδική διαδρομή. Όχι ως ποδηλατόδρομο που εξυπηρετεί τους πολίτες. Eιρήσθω εν παρόδω, στην στροφή από την Ομήρου για την Παλαιολόγου παρκάρουν μηχανάκια -και άρα δεν υπάρχει χώρος για εσένα, τον τίμιο ποδηλάτη.
Τώρα που το θυμήθηκα, στο πάρκο Χρυσοστόμου Σμύρνης, μόλις κατέβεις τα σκαλιά της Εστίας για να βγεις στην Αγίας Φωτεινής, υπάρχει μια ακόμη πρωτοτυπία (που δεν είναι παγκόσμια -την έχω δει και αλλού στην Αθήνα): στο σημείο που υπάρχει η ράμπα για τα αμαξίδια, υπάρχει τοποθετημένο κιγκλίδωμα (σε σχήμα ‘Π’ και ύψους γύρω στο 1.50), του οποίου το πλάτος δεν επαρκεί για να εξυπηρετήσει τα αμαξίδια. Beat that!
ΠΗΓΗ: nou-pou.gr