Για πρώτη φορά ύστερα από πολλά χρόνια μειώθηκε το πρώτο τρίμηνο η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά, με τη μεγάλη πτώση να εντοπίζεται τον Μάρτιο.
Την πρώτη μείωση μετά από χρόνια κατέγραψε η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου τριμήνου, μια εξέλιξη που κρίνεται φυσιολογική, δεδομένης της κατάστασης που διαμορφώθηκε από τις αρχές του έτους, αρχικά στην Κίνα και στην συνέχεια στον υπόλοιπο κόσμο.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Cosco Shipping Ports, μητρική της ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά), η οποία διαχειρίζεται τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στον Πειραιά, κατά το πρώτο τρίμηνο διακινήθηκαν 1,216 εκατ. κοντέινερ, αριθμός που ήταν χαμηλότερος κατά 2,4% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Βασικός λόγος της πτώσης ήταν η μεγάλη μείωση του Μαρτίου, κατά τον οποίο ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων υποχώρησε κατά 15,4% σε 378,1 χιλιάδες. Έτσι συμπαρέσυρε και την συνολική επίδοση του λιμανιού του Πειραιά για το συγκεκριμένο διάστημα, καθώς, παρά τις αντιξοότητες στο διεθνές εμπόριο και το κλείσιμο των εργοστασίων σε επιλεγμένες περιοχές της Κίνας, το πρώτο δίμηνο, δηλαδή η περίοδος Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, είχε κατορθώσει να κλείσει με θετικό πρόσημο. Ειδικότερα, από τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ είχαν διακινηθεί 838.000 εμπορευματοκιβώτια, αριθμός αυξημένος κατά 4,8% σε σχέση με το περσινό πρώτο δίμηνο, όταν βέβαια η ετήσια άνοδος είχε αγγίξει το 22%.
Πλέον, μετά και την επίδοση του Μαρτίου, καθίσταται σαφές ότι ούτε ο Πειραιάς μπορεί να αποφύγει πλήρως τις συνέπειες από την παγκόσμια οικονομική ύφεση και την υστέρηση του διεθνούς εμπορίου. Στην τελευταία του ανάλυση, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου ανέφερε ότι το διεθνές εμπόριο θα υποχωρήσει έως και 36% φέτος (στο απαισιόδοξο σενάριο), δηλαδή ουσιαστικά θα καταρρεύσει. Πρόκειται για μια πτώση, η οποία ασφαλώς και θα ξεπεράσει εκείνη που είχε σημειωθεί την περίοδο 2008-2009.
Ως εκ τούτου, τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης, στα οποία κατατάσσεται πλέον και εκείνο του Πειραιά, προετοιμάζονται για μια πολύ δύσκολη χρονιά, χωρίς μάλιστα να αποκλείουν αρνητικές επιπτώσεις και για το 2021. Μόλις χθες, η διοίκηση του λιμανιού του Ρότερνταμ στην Ολλανδία, το μεγαλύτερο της Γηραιάς Ηπείρου, προέβλεψε ότι η φετινή πτώση στην διακίνηση φορτίων θα κυμανθεί μεταξύ 10% και 20%, καθώς η πανδημία του κορονοϊού έχει επιφέρει ανατροπές στην βιομηχανική παραγωγή και το εμπόριο διεθνώς. Ήδη, στο Ρότερνταμ κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου τριμήνου, σημειώθηκε μείωση των διακινούμενων φορτίων της τάξεως του 9,3%.
Τους επόμενους μήνες αναμένεται να υπάρχει μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για το τι μέλλει γενέσθαι, καθώς το «πάγωμα» της οικονομίας των ΗΠΑ και των μεγαλύτερων οικονομιών της Ευρώπης ξεκίνησε μόλις στο τέλος του πρώτου τριμήνου, στην πλειονότητα των περιπτώσεων, με αποτέλεσμα ακόμα τα στοιχεία να μην είναι σαφή. Στο πλαίσιο αυτό, ο διεθνής οίκος συμβούλων ναυτιλίας, Drewry, προέβλεψε πριν λίγες ημέρες, ότι οι μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων από την Άπω Ανατολή προς την Μεσόγειο, θα καταγράψουν πτώση της τάξεως του 20 - 25% κατά την διάρκεια του δεύτερου τριμήνου του έτους.
Με βάση τα στοιχεία του 2019, το λιμάνι του Πειραιά αναρριχήθηκε στην τέταρτη θέση της Ευρώπης, ξεπερνώντας τόσο το ισπανικό λιμάνι της Βαλένθια, όσο και το γερμανικό λιμάνι της Βρέμης, καθώς από τις εγκαταστάσεις του πέρασαν πάνω από 5,6 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Είναι επομένως δεδομένο ότι θα επηρεαστεί αρνητικά από την κρίση αυτή.
Αυτός είναι κι ένας από τους λόγους για τους οποίους επιχειρείται η λειτουργική ενίσχυση και της Προβλήτας Ι, η οποία μέχρι και πέρσι ουσιαστικά υπολειτουργούσε. Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση του ΟΛΠ προχωρά (εν μέσω αντιδράσεων από εργαζομένους) σε συνεργασία με την ΣΕΠ, με αντικείμενο την παροχή από την τελευταία υπηρεσιών διαχείρισης και στην Προβλήτα Ι. Από την συμφωνία αυτή εκτιμάται ότι θα αυξηθεί η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και στην Προβλήτα Ι σε ένα ποσοστό της τάξεως του 30% ετησίως, βελτιώνοντας την αποδοτικότητά της.
Πηγή : fosonline.gr