Συνέντευξη του Γιώργου Χατζημαρκάκη στο ch2ange.com
Όπως είπε κάποτε ο Neil deGrasse Tyson, "Δώσε ένα παιδί ένα βιβλίο και αλλάζεις τον κόσμο." Αυτό ήταν βέβαια η περίπτωση του Γιώργου Χατζημαρκάκη, Γενικού Γραμματέα της Hydrogen Europe, του οποίου η φλογερή δέσμευση για καθαρή ενέργεια υδρογόνου πυροδότησε πρώτα ένα βιβλίο που διάβασε ως παιδί στο σχολείο. Προερχόμενος από την πυρηνική καταστροφή του Τσερνομπίλ, προχώρησε στην προώθηση της παραγωγής υδρογόνου από την ηλιακή ενέργεια στην έρημο της Σαχάρας ως φοιτητής πανεπιστημίου, πριν θέσει τα θεμέλια της κοινής επιχείρησης κυψελών καυσίμου και υδρογόνου (JCH FCH) μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Στο σημερινό του ρόλο στο κεφάλι της Hydrogen Europe, επιδιώκει να επιταχύνει τη μετάβαση στην ενέργεια μέσα από αυτό που θεωρεί ως ένα ευέλικτο φορέα ενέργειας που αλλάζει το παιχνίδι: τα κυψέλες καυσίμου υδρογόνου.
Ποια είναι τα επιτεύγματα Hydrogen Europe;
Θα ξεκινήσω με ένα στοχοθετημένο επίτευγμα: την οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας II (RED II), η οποία επεδίωκε την ενσωμάτωση ακόμη περισσότερων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο δίκτυο. Δυστυχώς, βασίστηκε σε μια ξεπερασμένη αφήγηση, η οποία πίστευε λανθασμένα ότι μπορείτε να αποκεντρώσετε την ευρωπαϊκή οικονομία απλώς και μόνο με ηλεκτρισμό με μπαταρίες. Παρόλο που ήμασταν πολύ κοντά να επηρεάσουμε αυτή την πολιτική, η κύρια δραστηριότητα υδρογόνου στα διυλιστήρια είχε αυξηθεί αρκετά ώστε να εισαγάγουμε ανανεώσιμα παραγόμενο υδρογόνο για να βοηθήσουμε στην επίτευξη των στόχων μείωσης των GHG. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό τώρα για πολλά μεγάλα ονόματα στον ενεργειακό μας κόσμο, όπως η Shell και η BP, που έχουν γίνει μέλη μας. Ένα άλλο σημαντικό επίτευγμα είναι η προαγωγή του υδρογόνου ως μέσο ημερήσιας και εποχιακής αποθήκευσης για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η ιδέα της χρήσης υδρογόνου για μακροπρόθεσμη, οικονομικά προσιτή αποθήκευση έχει γίνει ο κύριος σκοπός μας για την Ευρώπη. Σήμερα, πολύ λίγοι εξακολουθούν να αμφιβάλλουν για το ρόλο του υδρογόνου στη μετάβαση για την ενέργεια.
Έχετε υποστηρίξει το υδρογόνο από διάφορους ρόλους καθ 'όλη τη διάρκεια της καριέρας σας. Πώς είδατε το τοπίο πολιτικής και τις στάσεις απέναντι στην αλλαγή του υδρογόνου τα τελευταία χρόνια;
Το υδρογόνο προκάλεσε πάντα ενδιαφέρον από την εποχή του Ιουλίου Βερν. Παρόλο που ίσως έχει ανοίξει τη συζήτηση με έναν ρομαντικό τρόπο, ήταν ακόμα ευρέως αποδεκτό από το κοινό. Ήταν πάντα μια διαδρομή που τοποθετήθηκε στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας. Από τότε, οι επιρροές όπως αυτή του Ιουλίου Βερν, κατάφεραν να προωθήσουν το υδρογόνο ως μια ρεαλιστική λύση, αλλά τώρα είμαστε αυτοί που θα εφαρμόσουν αυτές τις ιδέες. Ο ρόλος μας στο Hydrogen Europe είναι να δείξουμε πώς αυτή η καλή ιδέα που κάποτε υποβιβάστηκε στην επιστημονική φαντασία έχει πλέον γίνει μια πολύ συγκεκριμένη και πρακτική τεχνολογία που μπορεί να μας επιτρέψει να οικοδομήσουμε μια πραγματική κυκλική οικονομία.
Ιστορικά, έχουμε δει κάποια δημοσιότητα γύρω από το υδρογόνο, αλλά δεν μου αρέσει ο κύκλος hype επειδή οδηγεί σε αυτό που ονομάζεται "κοιλάδα της απογοήτευσης". Εάν η δυσαρέσκεια με την παρούσα κατάσταση, σε συνδυασμό με ένα ισχυρό όραμα και πολλά υποσχόμενα πρώτα βήματα, μπορεί να υπερνικήσει την αντίσταση στο υδρογόνο, τότε μπορούμε να επιτύχουμε κάτι μεγάλο. Τώρα έχουμε το όραμα και έχουμε κάνει τα πρώτα βήματα, και επωφελούμαστε επίσης από τη δυσαρέσκεια που ζουν οι άνθρωποι όταν πρόκειται για τη δράση για το κλίμα. Όχι μόνο η Greta Thunberg, αλλά και οι συνυπογράφοντες εταίροι της Συμφωνίας των Παρισίων: όλοι ζούμε σε έναν κόσμο της δυσαρέσκειας του κλίματος. Αυτός είναι ο λόγος που αισθάνομαι ότι έφτασε η ώρα μας. Ήμουν ενθουσιασμένος που βλέπω τη μεγαλύτερη γερμανική οικονομική εφημερίδα να δημοσιεύει φάκελο 30 σελίδων για το υδρογόνο. Για μένα, είναι συναρπαστικό το γεγονός ότι το ευρύτερο κοινό έχει τώρα πρόσβαση σε φακέλους και ιστορίες λέγοντας ότι το υδρογόνο είναι η μελλοντική πορεία. Χρειάστηκε λίγος χρόνος, αλλά τώρα βρισκόμαστε σε μια καλή πορεία.
Πώς εργάζεστε για τη δημιουργία ενός ευνοϊκού ρυθμιστικού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη του υδρογόνου;
Σε έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι αναζητούν απελπισμένα μια τεχνολογία που θα λύσει το ζήτημα των εκπομπών, εάν έχετε τη δυνατότητα να μειώσετε τις εκπομπές, τότε είστε βασιλιάς. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο στόχος μας είναι τόσο σημαντικός. Αλλά χρειάστηκε αρκετός χρόνος για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο, γιατί έχουμε ομολόγους που θα πρέπει πραγματικά να μας δουν ως συνεργάτες τους και όχι ως ανταγωνιστές. Η ηλεκτρική μπαταρία είναι μερικές φορές ευάλωτη λόγω των προκλήσεων για τη μακροπρόθεσμη επιτυχία της. Λόγω αυτής της ευπάθειας, οι ηλεκτρικοί υποστηρικτές της μπαταρίας προσπάθησαν να καταργήσουν το υδρογόνο ως μία από τις μεγαλύτερες απειλές τους, αν και θα έπρεπε να είμαστε ένας από τους καλύτερους συνεργάτες τους.
Μόλις οδηγήσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, είτε πρόκειται για μπαταρία είτε για υδρογόνο, θα καταλάβουν γιατί η ηλεκτρική μονάδα κίνησης είναι ανώτερη: είναι πιο ομαλή, πιο όμορφη στην οδήγηση και προσφέρει τόσο μεγάλη διασκέδαση. Στη συνέχεια, αν συγκρίνετε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπαταρίας με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο καυσίμου που λειτουργεί με υδρογόνο, θα καταλάβετε επίσης γιατί οι κυψέλες καυσίμου είναι ανώτερες, επειδή προσφέρουν την ίδια καθημερινή ευκολία όπως και οι άνθρωποι πριν. Δεν θέλουμε να πολεμήσουμε με ηλεκτρική μπαταρία. θέλουμε απλώς να υποστηρίξουμε ότι μπορούμε να κάνουμε τα αυτοκίνητα συσσωρευτών ακόμα πιο αποτελεσματικά με μια σειρά επέκτασης ή να βοηθήσουμε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας να επιτύχουν σε πόλεις.
Ποια είναι τα κύρια επιχειρήματά σας για την προώθηση του υδρογόνου;
Νομίζω ότι είναι σημαντικό να κατανοήσουμε το υδρογόνο όχι μόνο ως ένα βιομηχανικό αέριο ή τεχνολογία, επειδή είναι πολύ περισσότερο από αυτό. Η μεγαλύτερη πρόκλησή μας δεν είναι πλέον να αποδείξουμε ότι λειτουργεί: το έχουμε κάνει ήδη εδώ και πάνω από μια δεκαετία από την εργασία μας με την κοινή επιχείρηση FCH Cell και υδρογόνου, μια σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που αποσκοπεί στην προώθηση της τεχνολογίας υδρογόνου.
Ποιους μοχλούς χρησιμοποιείτε για να μεταφέρετε το υδρογόνο σε κλίμακα;
Αυτή είναι η μεγάλη μας πρόκληση τώρα, και είναι ακόμα πιο δύσκολη από οτιδήποτε άλλο. Ωστόσο, βρήκαμε ορισμένα μέσα που θα μας βοηθήσουν να συμβεί αυτό. Ένας μοχλός είναι το IPCEI - σημαντικό έργο κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. Πρόκειται για ένα εργαλείο στο οποίο η ΕΕ επιτρέπει στα κράτη μέλη και στις περιφέρειες να χρηματοδοτήσουν τεράστια έργα για να βοηθήσουν να καλυφθεί το τεράστιο οικονομικό χάσμα που αντιμετωπίζουν οι αποδιοργανωμένες τεχνολογίες. Για παράδειγμα, η Αυστρία κατέβαλε πρόσφατα 300 εκατομμύρια ευρώ για ηλεκτρική μπαταρία IPCEI. Στη συνέχεια, πήραν τα χρήματα και τα μετέφεραν στο υδρογόνο. Αυτό θέλουμε. Δεν θέλουμε να βγάζουμε χρήματα από την μπαταρία, αλλά θέλουμε να πείσουμε τα κράτη μέλη να επενδύσουν σε υδρογόνο.
Πώς βλέπετε την εξέλιξη του υδρογόνου σε ολόκληρη την Ευρώπη, ιδίως μεταξύ των διαφόρων χωρών;
Η πιο προηγμένη χώρα αυτή τη στιγμή είναι η Ολλανδία. Υπάρχει ένας απλός λόγος για αυτό: ως άνθρωποι, είμαστε αστεία όντα, επειδή χρειαζόμαστε πίεση για να δράσουμε. Οι Ολλανδοί είχαν την πίεση για μια ενεργειακή μετάβαση επειδή έπρεπε να βγουν από τον άνθρακα και την πυρηνική ενέργεια, αλλά είχαν φυσικό αέριο. Είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός φυσικού αερίου κατά κεφαλήν. Αλλά έχουν σεισμούς, λόγω της εξόρυξης φυσικού αερίου στη Βόρεια Θάλασσα και τη βόρεια περιοχή των Κάτω Χωρών. Αυτό έκανε τους Ολλανδούς να χρησιμοποιούν αρκετό φυσικό αέριο! Αλλά τι έχει απομείνει; Τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τη δυνατότητα χρήσης του πυκνού δικτύου φυσικού αερίου της χώρας, μεταφέροντας τους αγωγούς σε υδρογόνο. Από αυτή την πίεση, χρησιμοποίησαν αυτήν την απειλή των σεισμών ως πρόκληση για την ανοικοδόμηση της οικονομίας τους. Θα είναι ο ταχύτερος από μακριά στην Ευρώπη. Έχουν ήδη αφιερώσει έναν αγωγό L-Gas στο υδρογόνο. Άλλοι κορυφαίοι ‘’καλλιτέχνες’’ είναι η Αυστρία και η Γερμανία. Η Δανία είναι επίσης πολύ ενεργή. Τώρα βλέπουμε νέο ενδιαφέρον από μεγάλες χώρες μεταφοράς αερίου στη Μεσόγειο, όπως η Ιταλία και η Ισπανία. Αναζητούν τη μεταφορά ανανεώσιμων πηγών ενέργειας από τη Βόρεια Αφρική για να χρησιμοποιηθούν στις χώρες τους και γύρω από την Ευρώπη. Στην Κεντρική Ευρώπη, η Τσεχική Δημοκρατία, η Σλοβακία και η Ουγγαρία έχουν γίνει κέντρα διακίνησης ευρωπαϊκών στόλων μακρινών αποστάσεων. Για το λόγο αυτό, εξετάζουν τη μετατροπή της κινητικότητας τους σε πετρέλαιο ή CNG σε υδρογόνο. Είναι συναρπαστικό να δούμε.
Σε ολόκληρη την Ευρώπη, ποιες είναι οι κύριες εφαρμογές υδρογόνου στην ανάπτυξη;
Εκτός από τις οικείες εφαρμογές, είναι η ηλεκτρόλυση ως βάση για την παροχή ενέργειας σε υδρογόνο, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους σημερινούς πελάτες, όπως το ραφινάρισμα ή τους μελλοντικούς πελάτες, όπως ο χάλυβας. Οι εταιρείες χάλυβα ενδιαφέρονται περισσότερο για τη χρήση υδρογόνου για την παραγωγή χάλυβα με χαμηλές εκπομπές και τελικά χωρίς εκπομπές. Έχουμε επίσης εφαρμογές στην κινητικότητα. Δύο μεγάλοι ΚΑΕ στην Ευρώπη - οι Iveco και Daimler - αποφάσισαν να μετατρέψουν την παραγωγή φορτηγών από ντίζελ ή CNG σε κυψέλες καυσίμου. Αυτό είναι πολύ ελπιδοφόρο. Φυσικά, ως οδηγός της NEXO για την καθημερινότητά μου, απολαμβάνω πραγματικά την ευχαρίστηση να οδηγώ ένα υδρογόνο. Γνωρίζοντας ότι κοστίζει λιγότερο από το ήμισυ της τιμής αυτοκόλλητου Tesla και επανακυκλοφορεί σε ένα κλάσμα του χρόνου, έχω πάντα τη διασκέδαση όποτε βλέπω τους οδηγούς Tesla να περιμένουν ώρες για να φορτώσουν τα αυτοκίνητά τους. Είναι προφανές ότι η τεχνολογία υδρογόνου μπορεί να βοηθήσει να γίνει όλο το σύστημα κινητικότητας πιο αποτελεσματικό.
Αλλά η πίεση σε εφαρμογές μακρινών και βαρέων φορτίων είναι τόσο υψηλή που οι ΚΑΕ έχουν επικεντρωθεί κυρίως στα φορτηγά. Είναι ένα ξεκίνημα, αλλά ας χρησιμοποιήσουμε την ορμή για να δημιουργήσουμε την υποδομή υδρογόνου και να την έχουμε έτοιμη για τα επιβατικά αυτοκίνητα.
Με τι εφαρμογές υδρογόνου είστε πιο ενθουσιασμένος;
Ας μιλήσουμε για κάτι πολύ συναρπαστικό: οικιακές κυψέλες καυσίμου.
Έχουμε ένα πρόβλημα με υψηλή κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας όχι μόνο από τους φορτιστές μπαταριών, αλλά ακόμη περισσότερο από τα κέντρα δεδομένων. Αν παρακολουθήσετε μια ταινία Netflix είναι σαν να ψήνετε το ηλεκτρικό σας φούρνο και να το αφήνετε για δέκα ώρες. Μια ταινία Netflix καταναλώνει πολλή ενέργεια στο κέντρο δεδομένων. Το Αμστερνταμ αποφάσισε να εκτοξεύσει ένα μεγάλο κέντρο δεδομένων επειδή καταναλώνει τόση ενέργεια. Τα κέντρα δεδομένων απαιτούν ηλεκτρισμό υψηλής τάσης, όπως και οι φορτιστές Tesla, που δεν βρίσκονται στα κέντρα των πόλεων, επειδή οι πόλεις χρησιμοποιούν ηλεκτρισμό χαμηλής τάσης. Αλλά τώρα μπορούμε να παράγουμε όλη την ηλεκτρική ενέργεια που χρειάζονται τα κέντρα δεδομένων ή οι φορτιστές Tesla, χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε μείγμα αερίου και υδρογόνου, και τελικά απλώς υδρογόνο. Αυτό είναι κάτι που θα γίνει ολοένα και πιο σημαντικό για να έχετε περισσότερα κέντρα δεδομένων και ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας.
Τέλος, μπορείτε να μας πείτε για την Πράσινη Πράξη της Ευρώπης;
Η Πράσινη Πράξη της Ευρώπης είναι δύο πράγματα: αφενός είναι ρυθμιστικό ζήτημα. Στόχος είναι να ανοίξει εκ νέου η νομοθεσία σχετικά με τη μετάβαση στην ενέργεια και να επιταχυνθεί κάποια νέα νομοθεσία, όπως η νέα δέσμη μέτρων για το φυσικό αέριο. Θα συνδεθεί με όλα τα κυκλικά στοιχεία της ενεργειακής μετάβασης, που είναι το δεύτερο κύριο σημείο. Η πράσινη διαπραγμάτευση αφορά την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής οικονομίας, χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για την αποσύνδεση της ανάπτυξης από τη χρήση ορυκτής ενέργειας. Αυτό είναι κάτι που μπορούμε να κάνουμε ήδη σε πολλούς τομείς, όπως η γεωργία ή η κινητικότητα με μηδενικές εκπομπές. Προχωρώντας, ο στόχος είναι επίσης να προσαρμοστεί όλη η νομοθεσία μας, προκειμένου να περιστραφούν σε μη ορυκτές ή μη εκπεμπόμενες βιομηχανίες. Σε όλες αυτές τις εφαρμογές, το υδρογόνο διαδραματίζει καίριο ρόλο ως ενεργειακός φορέας, ως καύσιμο - για κινητικότητα και περισσότερο - και ως χημική πρώτη ύλη σε αυτή τη μετάβαση σε κυκλική οικονομία. Εν ολίγοις, η Πράσινη Πράξη της Ευρώπης είναι ουσιαστικά ένα άλλο όνομα για την Επανάσταση του Υδρογόνου.